mandag den 5. november 2012

farvel alkohol

I forbindelse med min døgnbehandling på Ringgården skrev jeg et såkaldt farvel-brev til alkohol:

kært barn har mange navne

alkohol,
du var plaster på såret, lys i mørket,
slag i luften og spark i skridtet.
et gok i nøden, en streg i regningen,
et skud i tågen, huller i hukommelsen.

du var en pind i øret, en bjælke i øjet,
et dyt i bamsen, en bombe i turbanen.
du var et luftkastel, et fata morgana,
et helt og aldeles udsigtsløst
mikrolån med megarenter.

du var min frelser, min redningskrans,
og mit titanic, mit golgata.
du var begyndelsen på enden:
røven på komedien.

alkohol, jeg har kaldt dig:
min bedste ven, min store kærlighed,
og min værste fjende.
alkohol, jeg har kaldt dig:
mit store håb, min eneste glæde,
og min sikre død.

ja, kært barn har mange navne.
nu vil jeg finde nogle til mig selv.


3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Arrhh, nu bliver det næsten for meget ;o) Nej, det gør ikke: takker tusind!

      Nogle har sagt, at der er lige lovlig megen patos i denne tekst, men omstændighederne taget i betragtning, er jeg veltilfreds. Den udtrykker nogle af de modstridende følelser, der er forbundet med et misbrug.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet